Trappen en Curry happen

Same same, but different

Na 26 uur reizen komen we in Hanoi aan. Terwijl we wachten totdat we mogen uitstappen zien we door het zijraampje dat onze fiets uit het bagageruim wordt gehaald. De doos ziet er nog goed uit en dat stelt ons gerust. De transfer naar het Army Guesthouse net even buiten het oude centrum van Hanoi duurt ongeveer een uur. We knappen daar eerst even een uiltje en nemen een douche en dan maken we de doos open. Altijd een spannend moment maar de fiets is goed overgekomen op een kleine lakbeschadiging na.

Al de volgende ochtend worden we opgehaald voor onze transfer van 3 ½ uur naar Oriental Cruise door Halong Bay. Het is een “bumpy ride” en het recht van de sterkste geldt hier. Veel auto’s, heel veel scooters met veel getoeter en doordouwen op een slechte weg. We zijn nog wat dizzy van de jetlag maar even bijslapen in de bus is er niet bij in deze verkeerschaos over de gatenkaas weg.

De Oriental cruise door de Halong Bay blijkt een goede tip van Martin, die werkt bij Asian Way of Life. Martin van AWOL hebben we leren kennen op onze vorige Azie reis. In Halong Bay rijzen meer dan 3000 eilanden uit het water. Magnifique ! En is niet voor niets onderdeel van de UNESCO World Heritage Site. Hier komen we bij van onze jetlag in een relaxte sfeer met lekker eten en cocktails in een prettig gezelschap. We bezoeken een toeristische grot en maken op de eerste dag een niet al te inspirerende kayaktocht.

De volgende ochtend vertrekken we samen met Callum en Dan uit Brisbane in Australië en Santi en Sila uit Pamplona in Spanje voor een ontspannen dag op een kleinere boot. We varen door dit prachtige gebied naar Lan Ha Bay en maken een ZEER inspirerende kayaktocht van bijna 2 uur. We kayakken door openingen van diverse grotten o.a. naar een binnenbaai waar een ijzingwekkende stilte heerst. We komen helemaal tot rust. De klik is er met de andere 2 stellen en ondanks wat taaldrempel (Santi en Sila spreken geen engels) hebben we interessante gesprekken en ontstaan er grappige spraakverwarringen. Gelukkig spreekt Sila een klein beetje Frans en Santi een beetje engels dus samen met handen en voeten komen we eruit. We zwemmen wat, eten wat, drinken wat en genieten van de zon. We varen tussen rotspartijen door en bezoeken onderweg een Oesterfarm en een drijvend vissersdorp.
‘S avonds is het weer genieten van een goede maaltijd en een goed bed in een prima hut.

Na 3 dagen cruisen zijn we weer terug in Hanoi en we verbazen ons wederom over het drukke verkeer en met name de hoeveelheid scootertjes. Na enige tijd krijgen we de truc in de gaten hoe we moeten oversteken. Gewoon gaan lopen en rustig blijven lopen, zonder versnellingen of onderbrekingen. De scooters schatten het dan heel goed in en wijken uit zodat ze achter je langs kunnen rijden. Als je deze tactiek niet gebruikt kom je hier nooit over. In de avond hebben we nog een afscheidsdiner met Callum en Dan in een BBQ restaurant in de restaurantstraat van Hanoi: Ma May (nr 47). Een aanrader!
Onze laatste dag in Hanoi brengen we al slenterend door in “Old Quarter” Hanoi’s historisch hart met veel bedrijvigheid, veel kleine winkeltjes met allerlei souvenirs en veel eettentjes en gezoem van scootertjes. We proberen de “coffee vietnam style” en genieten van een voetmassage. We hebben geluk met het weer...een strakblauwe lucht en een heerlijk voorjaarstemperatuurtje van een kleine 20 graden.

Morgen gaan we fietsen en zullen we 7 dagen achter elkaar fietsen. Onze volgende rustdag is in Dien Bien Phu na ongeveer 550 km fietsen door bergachtig gebied. Best wel weer spannend maar we hebben er zin in. Het relaxen gaat vervelen
Wink

Annette Schapers

Robert en Anne Marie,

Geweldig om te lezen.... in droomland reis ik met jullie de komende 8 weken (jajaja de 1e week zit er alweer bijna op) met jullie mee.

N joy, liefs!

Marc en Joke

Mooi verhaal, mooie foto's, mooie reis, maar wel blijven opppassen met oversteken hoor, we branden hier wat extra wierook voor de lekvrije kilometers voor jullie, geniet, liefs van De Majoos.

Mandy Prins

En ja hoor..Ik ben alweer jaloers. Zit ik dan in Rozenburg:). Ik sluit mij aan bij Annette, dan maar in mijn dromen meereizen..zucht.

Fiets ze!

Nathalie Butz

Geweldig verslag! Even mee gefantaseerd haha
Foto's ook erg leuk! Wat een gespierde gasten joh op die ene foto! Altijd handig;-)
Fietse en geniet van alles om je heen en laat het ons dan weer mee beleven.
X

elsa

Nu al helemaal leuk jullie story, ga er weer van genieten.
Fiets ze

Nynke

Wow, mooie foto´s en eerste verhaal....zoooo herkenbaar! Vooral dat oversteken in Hanoi inderdaad, just go go go :)
Veel fietsplezier!!
Groetjes Nynke